• Ekspert Zdrowia

    Działamy z myślą o TobiePrzyjdź, sprawdź
  • Fala uderzeniowa

    Szybka i skuteczna walka z bólemPolecane przez specjalistów
  • Fizjoterapia

    najwyższe umiejętnościnajlepszy sprzęt
  • Kursy

    najlepsi prowadzącynajlepsze kursy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Odnowa biologiczna powinna być integralną częścią życia każdej systematycznie trenującej osoby. Jej celem jest przede wszystkim wspomaganie regeneracji organizmu, natomiast nieoceniona jest również jej rola w profilaktyce urazów i kontuzji.

Masaż sportowy to najbardziej znany i najczęściej stosowany element systemu odnowy biologicznej, wykorzystywany przez fizjoterapeutów w pracy ze sportowcami. Zalecany jest zarówno sportowcom zawodowym, jak i sportowcom – amatorom. Stosowany ponadto w rehabilitacji, ale również jako część wspomagająca budowanie formy zawodnika.

Korzyści płynące z masażu sportowego:

  • SKRÓCENIE CZASU REGENERACJI MIĘDZY TRENINGAMI - już po 5-minutowym masażu zdolność do pracy zmęczonego mięśnia wzrasta 2-3 krotnie w porównaniu z biernym wypoczynkiem
  • rozszerzenie naczyń krwionośnych, poprawa krążenia krwi → ZWIĘKSZENIE DOTLENIENIA I POPRAWA METABOLIZMU TKANEK, poprzez zwiększenie wymiany substancji odżywczych między krwią, a komórkami
  • przyspieszenie USUWANIA TOKSYN Z ORGANIZMU
  • przyspieszenie WCHŁANIANIA OBRZĘKÓW I WYSIĘKÓW
  • usprawnianie czynności wydzielniczej gruczołów łojowych i potowych, biorących udział w termoregulacji – POPRAWA ODDYCHANIA SKÓRNEGO
  • pobudzenie lub relaksacja układu nerwowego – w zależności od cyklu treningowego
  • zwiększenie elastyczności mięśni i aparatu więzadłowo-torebkowego, a tym samym zwiększenie zakresu ruchomości stawów – PROFILAKTYKA KONTUZJI
  • wykonywany bezpośrednio przed startem, może poprzedzić rozgrzewkę, zwiększając tym samym jej efektywność

Masaż sportowy występuje w kilku formach:

  • MASAŻ TRENINGOWY – wykonywany w okresie całego cyklu przygotowawczego; zwiększa możliwości treningowe. Dobierany indywidualnie do danej dyscypliny i zawodnika
  • MASAŻ PRZED ZAWODAMI – wykonywany następnego dnia po ostatnim masażu treningowym i stosowany do dnia startu. Ma on umożliwić zawodnikowi uzyskanie możliwie najlepszej psychofizycznej gotowości startowej
  • MASAŻ STARTOWY (tzw. PRZEDWYSIŁKOWY) – energiczny, stosowany bezpośrednio przed startem. Poprzedza rozgrzewkę i daje pozytywne efekty, tylko wtedy gdy jest ona zapoczątkowana od razu po masażu (najpóźniej 3-4 minuty). Sprzyja szybkiemu i głębokiemu rozgrzaniu mięśni i aparatu więzadłowo-torebkowego, zwiększając zdolność skurczową mięśni
  • MASAŻ POWYSIŁKOWY (REGENERACYJNY) – przeprowadzany przede wszystkim bezpośrednio po zawodach sportowych, w celu przyspieszenia regeneracji - powrotu organizmu sportowca do stanu prawidłowego w krótkim czasie
  • MASAŻ PODTRZYMUJĄCY (tzw. PODTRZYMUJĄCO-KONDYCYJNY) – stosowany w okresie przejściowym, tzn. na początku sezonu lub po nim, czyli w czasie przerwy w regularnych zajęciach sportowych – utrzymuje organizm sportowca w sprawności fizycznej.
Masaż jako element odnowy biologicznej sportowców